Op de eerste schooldag van het jaar is het overduidelijk welke leerlingen enkele weken geleden nog op de basisschool zaten. De ouderejaars wisselen vrolijkheid vanwege het terugzien van klasgenoten af met deels gespeelde frustratie omdat ze weer naar school moeten. De meeste eerstejaars leerlingen zijn een kop kleiner dan de rest, maar ze ogen vanwege een gezonde portie spanning wel twee koppen kleiner. Met grote ogen en wantrouwende blikken verplaatsen ze voorzichtig door de school.
De eerstejaars beginnen met een introductieperiode. Allereerst wordt er kennisgemaakt met de stamgroep waarin de leerlingen zitten. De activiteiten staan in het teken van het leren kennen van de namen. Spanning overheerst, maar bij vlagen wordt er klassikaal gelachen en ontspannen de leerlingen zich. Aan het eind van de dag vertellen drie meisjes die elkaar voorheen nog niet kenden dat ze vandaag vriendinnen zijn geworden.
De tweede dag wordt er gesport. Tussen het verspringen, speerwerpen, hardlopen en kogelstoten door kunnen leerlingen met elkaar kletsen zonder dat er een specifiek doel aan verbonden is. De namen van hun groepsgenoten kennen ze al behoorlijk goed. Het begint zichtbaar te worden welke vriendengroepen er gaan ontstaan. Een aantal leerlingen heeft een zichtbare voorkeur voor het sportveld dan wel het klaslokaal.
Het begin van de tweede week staat in het teken van praktische zaken. Het internet op de iPad moet worden geregeld en de gang van zaken binnen de school wordt uitgebreid besproken. Er wordt kennisgemaakt met docenten, ICT’ers, coaches en conciërges. Ondertussen blijft het groepsvormingsproces onverminderd doorgaan.
Op donderdag en vrijdag wordt de introductieperiode afgesloten met een schoolkamp. Vermoedelijk komen de kersverse middelbare scholieren vrijdagmiddag uitgeput weer thuis. Het weekeinde zullen ze nodig hebben om weer bij te tanken. Maandag beginnen dan eindelijk de echte lessen.
De eerste verwondering van die grote, nieuwe school zal dan snel voorbij zijn. Daarmee zal het overduidelijke onderscheid tussen de eerste- en de ouderejaars langzaam wegebben. Het ogenschijnlijke verschil van twee koppen lichaamslengte zal spoedig verminderen.
De ene leerling zal het brave karakter van de eerste dagen behouden, terwijl de andere leerling de komende tijd een hoop streken gaat uithalen. Er is vrij nauwkeurig te voorspellen wie tot welke groep behoort. Het belooft hoe dan ook voor alle leerlingen een geweldig jaar te worden.