Alle leerlingen hebben de planning in hun logboek staan en zojuist gezamenlijk het journaal gekeken. De dagopening met mijn eerste klas duurt nog vijf minuten. Normaal gesproken gebruik ik deze tijd om het journaal te bespreken, maar vandaag is het een speciale dag. “Hebben jullie nog romantische plannen op Valentijnsdag?”, vraag ik hen.
Een paar meisjes beginnen giechelend naar elkaar te wijzen. Een dergelijke reactie had ik al verwacht. Het groepje zit regelmatig te sjansen met enkele jongens uit de tweede klas. Ik wacht af of het gegiechel omgezet gaat worden in een concreet verhaal, maar hier blijken ze te verlegen voor.
“Ronald is de enige met een vriendin”, roept uiteindelijk iemand door het lokaal. Ik kijk uitnodigend naar Ronald, die trots en koelbloedig met zijn hoofd knikt. Het blijkt om een meisje uit de parallelklas te gaan.
Als ik vervolgens vraag of hij haar vandaag een kaart of roos gaat geven antwoordt hij praktisch: “Nee, want ze is vandaag niet op school.” De jongens uit de klas knikken begripvol, maar de meisjes opperen dat hij haar morgen toch ook iets kan geven. “Neuj, morgen is het de vijftiende…”, antwoordt hij onverschillig. Wederom lijken alle jongens uit zijn klas dit een logisch antwoord te vinden.
Het causale verband is altijd lastig aan te tonen, maar halverwege de dag krijg ik te horen dat Ronald zijn verkering uit is. Ik kan niet zo goed inschatten hoe heftig zijn liefdesverdriet is, dus ik besluit er tijdens de dagafsluiting niet klassikaal naar te vragen. Zonder het over Valentijnsdag te hebben gehad stuur ik de leerlingen naar huis.
Twee van de giechelende dames blijven in het lokaal achter en komen met een grote glimlach naar mijn bureau geschuifeld. “Meneer, als u iemand leuk vindt en u weet dat diegene u ook leuk vindt, dan is het toch superromantisch om diegene op Valantijnsdag om verkering te vragen?” Niks tegenin te brengen lijkt me zo.
Ontzettend zenuwachtig, maar redelijk vastbesloten lopen ze het lokaal uit. Het zijn roerige tijden. Ik ben benieuwd wie er morgen allemaal verkering hebben.